tirsdag 23. mars 2010

Ti tips for freelancere...

Etter noen år på begge sider av bordet i forholdet mellom publikasjon og freelancer tenkte jeg å komme med noen tips til de som jobber for å få sakene sine på trykk. Det er så klart min subjektive mening, men prinsippene har i alle fall fungert ganske greit for min del.


1: Gjør deg kjent med publikasjonen du skal skrive for

Ulike magasiner og aviser har ulike stiler og prioriterer ulike typer stoff. Jeg har ofte mottatt forslag til artikler som er så langt på siden av det vi vanligvis presenterer at den som sendte forslaget neppe kan ha leste en eneste utgave av Friluftsliv.

Noen aktuelle spalter – for eksempel Vi Menn fritid – har et format som er ganske konstant fra utgave til utgave. Da kan det være lurt å studere noen eksempler og skrive så det passer til formatet.


2: Et blad trykker sjelden den samme saken i to etterfølgende utgaver...

Det slår knapt feil. Etter en utgave av Friluftsliv får vi som oftest ett eller flere forslag til nye saker – nærmest identiske med artikler fra nyeste utgave. «Ser dette er aktuelt stoff,» er en vanlig medfølgende kommentar. Det er det sjelden før det har gått et år eller tre.

Skal man fort tilbake til samme område må vinkling, årstid eller aktiviteter være anderledes. Helst alle tre...


3: Vær kreativ, anderledes og nytenkende

Noen vil sikkert si at dette bryter med tips 1, men det er fullt mulig å være kreativ innenfor formatet som en publikasjon har. Nok en gang er en god kombinasjon av område, vinkling og aktivitet en vinner. Om man i tillegg har spektakulære og utradisjonelle bilder begynner det virkelig å nærme seg.


4: Sorter bilder før du sender...

De færreste redaktører har lyst til å se gjennom alle de 850 bildene dine som kanskje kan passe. Send kun de bildene du syns er virkelig bra, eller som er essensielle for å fortelle historien. Sender du alt for mye, forteller du ikke annet enn at du ikke evner å sortere bort det dårlige.


5: Jobb med teksten

Før en redaktør kjenner deg må du regne med å levere fullstendig tekst til vurdering. Jobb skikkelig med teksten, spesielt om det er første gangen du tar kontakt med en publikasjon. Få gjerne noen til å lese gjennom. Mange skriver alt for langt...


6: Godta redigering

Om du ikke kan godta at redaksjonen redigerer eller korter inn teksten din, skrumper nok kundegrunnlaget fort. Aksepter også at de kan gjøre andre prioriteringer med bildematerialet enn du ville gjort. Jeg har selv opplevd å sende med bilder under sterk tvil om kvaliteten var bra nok, for så å oppleve at de blir brukt som dobbeltsides oppslag...


7: Hold deadline

Deadline er hellig. Saken din skal gjennom flere prosesser fra du sender den til bladet skal i trykken. Det er dessuten mange sider som skal klargjøres, og det blir fort krøll om du er for sen. Folk som ikke er å stole på når det gjelder leveringstidspunkt kan fort glemme å gjøre avtaler uten å ha en helt ferdig sak klar.


8: Mas!

De fleste publikasjoner har mange som ønsker å få saker på trykk, og det er ikke alltid at det man trenger ligger øverst i hodet. Ta gjerne en telefon, eller send en påminnelse på e-post. Når du ringer: Vær var på stemningen i andre enden av røret. Er det rett før de trykker «kjør» på trykkepressa er det neppe riktig tidspunkt for small-talk...


9: Godta et nei

Av og til passer det ikke. Da gjelder det å vite når slaget er tapt. Lange argumentasjoner med påpeking av hvor mye bedre din sak er enn all den møkka publikasjonen har satt på trykk tidligere kommer neppe til å hjelpe. Send heller saken til en annen publikasjon og pek nese når de antar den!


10: Der det er mennesker gjøres det feil

Det er menneskelig å feile. Dersom du godtar en feil hos kunden din er har du én i banken når det er din tur til å glemme eller bomme. Det kan være greit. Si gjerne fra om du ikke er fornøyd, men spar utskjellingene til de virkelig er berettiget.

1 kommentar:

  1. Hei,

    Nyttige tips, som blir satt pris på av en frilanser i startgropen. Del gjerne flere av dine tips! For eksempel: Hvordan behandler en bilder før de sendes inn og konkrete tips til hvordan en kontakter redaktører. Det administrative etter at en har fått antatt en tekst kan også være litt kronglete for en nybegynner...

    Takk for innlegget, og del gjerne flere tips!

    SvarSlett